ده توصیه مایکل پورت برای سخنرانی عمومی

مایکل پورت

اگر می خواهید دیگران را به فعالیت تشویق کنید، یکی از راه های موثر سخنرانی عمومی است. روی صحنه که می ایستید از جایگاه یک متخصص سخن می گویید. با داشتن این مزیت تنها کاری که باید بکنید این است که دید مردم به جهان را تغییر دهید.

با مایکل پورت، نویسنده پرطرفدار نیویوک تایمز و کتاب برنده بازی باش: از سخنرانی ها و مصاحبه های شغلی تا چگونگی متقاعد کردن مشتریان برای عقد قرارداد، چگونگی رسیدن به رضایت در تمام فعالیت های زندگی مصاحبه ای ترتیب دادم. وی در گفته هایش به ده قانون کلی اشاره کرد که می توانید در سخنرانی های بعدی تان به کار ببرید:

  1. سخنرانی را یک اجرا بدانید
    مجریان ایده های دیگر سخنرانان را نمی ربایند. آنها از سخنرانی یک تجربه ماندگار می سازند. پس خودتان را مجری و سخنرانی هایتان را اجرا بدانید. کاری کنید اجراهایتان مبتنی بر ایده های خود شما و تک باشد. اگر تک نباشید، دوباره دعوت نخواهید شد.
  2. اول حس اعتماد ایجاد کنید
    آیا با سخنرانی برخورد داشته اید که سعی کند در همان ابتدای کلامش تاثیری شگرف بیافریند. تصور کنید در ابتدای صحبت درباره سرمایه گذاری از مخاطبانی که بدهی دارند بخواهید دستانشان را بالا ببرند. مشکل اینجاست که مخاطبانتان شما را نمی شناسند. چگونه انتظار دارید با شما صادق باشند؟توجه داشته باشید که مارتین لوتر کینگ کشیش قبل از اینکه در مقابل همگان مردم را برابر بداند، سعی کرد اعتماد آنها را جلب کند. با همین رویکرد بود که گفت “برای تغییر نگرش مردم به جهان نخست باید اعتمادشان را جلب کرد.”
  3. فکری بزرگ داشته باشید
    افکار بزرگ لزوما تک نیستند. چه گفتن مهم نیست، چگونه گفتن مهم است. روی به اشتراک گذاشتن ایده هایتان و ارتباط با مخاطبانتان متمرکز شوید. اثرگذاری از برقراری ارتباط شروع می شود.
  4. وعده بدهید
    وعده شما پشتیبان افکار شگرف شماست. ایده بزرگ پورت این است که “همه چیز اجراست”. او معمولا به مخاطبانش قول می دهد که از آنها سخنرانان بهتری خواهد ساخت و فورا توجه آنها را جلب می کند. شما هم باید ایده ای بزرگ و وعده ای بزرگ داشته باشید و دیگران را به گفته هایتان علاقه مند سازید.
  5. نابرده رنج گنج میسر نمی شود
    وقتی از مزایای گفته هایتان می گویید، مخاطبان در وحله اول با خود می گویند “فوق العاده ولی غیرممکن است”. پس به جای گفتن از مزایا، از پیامدهای عمل نکردن به گفته هایتان بگویید. آنگاه سراغ فواید ایده هایتان و وعده محقق شدنشان بروید. به این شکل، تمایل دیگران به عملیاتی کردن ایده هایتان بیشتر خواهد شد.
  6. از چهارچوب استفاده کنید
    ساختارهای شفاف گفته هایتان را به شما یادآوری می کنند و کمک می کنند تا دیگران گفته هایتان را درک کنند. در سخنرانی بعدی تان از یکی از پنج ساختار زیر استفاده کنید:
    • چهارچوب عددی: چهارچوبی ساده و انعطاف پذیر است. استفان کاوی در سخنرانی هایش از کتاب پر فروشش هفت عادت انسان های اثرگذار استفاده می کند. وی طبق این چهارچوب اگر شصت دقیقه در اختیار داشت درباره هر هفت عادت حرف می زد و اگر بیست دقیقه در اختیار داشت به گفتن سه نکته اکتفا می کرد.
    • چهارچوب زمانی: روال گام به گامتان باید نظمی مشخص و قابل پیگیری داشته باشد.
    • مسئله و راه حل: مخاطبانتان انتظار دارند مشکلاتشان را حل کنید. برای مثال اگر بگویید بسیاری از مردم از صحبت کردن در برابر دیگران هراس دارند، باید چگونگی غلبه بر این ترس را هم عنوان کنید.
    • شباهت ها و تفاوت ها: اگر دو مفهوم متفاوت دارید از هر دو استفاده کنید. جیم کالینز سخنرانی خوب یا بهترش را با مقایسه مزایا و معایب انجام داد.
    • مدولار: این چهارچوب به ویژه برای کارگاه ها و رویدادهای روز به روز کاربرد دارند. پورت برای بررسی رویدادهای زندگی اش، روز را به سه مدول: ذهنیت های مجری، اصول و کلاس های پیشرفته سخنرانی تقسیم می کند.
  7. تجربه ای بزرگ بیافرینید
    اسکات استراتن، متخصص بازاریابی، روی تجربه آفرینی برای مخاطبان تمرکز دارد و تلاش میکند به دیگران چیزی بیاموزد و لحظات خوشی را برایشان رقم بزند. همچنین سخنرانی تان را لذت بخش کنید تا دیگران فرصت بهتر یادگرفتن داشته باشند.
  8. از اجرایتان لذت ببرید
    برای اینکه برای دیگران لحظاتی خوش خلق کنید اول باید خودتان لذت ببرید.اگر تنها به خودمان توجه کنیم دیگران را از یاد می بریم. ضمنا اشتباه کردن طبیعی است. پورت که یک بار روی صحنه اشتباه کرده و کنار زده شده می گوید: اگر در یاری دادن مخاطبانتان بکوشید، آنها شما را خواهند بخشید.توجهتان به مخاطبانتان باشد. آنها به شما شهامت و اعتماد به نفس می دهند.
  9. از تکنیک های دیگر صنایع هم استفاده کنید
    بیشتر سخنرانان از دیگر سخنرانان تقلید می کنند و در نتیجه شبیه آنها به نظر می رسند. پورت نظر دیگری دارد. او تکنیک های عمل و اجرا را وارد حیطه سخنرانی می کند تا کمک کند خودش باشد.پس سراغ دیگر صنایع بروید و از هر پدیده نوینی که دیدید در سخنرانی هایتان بهره ببرید.
  10. اهمیت سخنرانی های عمومی رو به افزایش است
    با افزایش ارتباطات اینترنتی این سوال پیش می آید که آیا سخنرانی های عمومی از بین خواهند رفت؟ قطعا خیر.اهمیت سخنرانی های عمومی از آن جهت افزایش می یابد که مردم از شما انتظار دارند در تمام فضاها از جمله فضاهای آنلاین فعال باشید. در اسکایپ اجرا دارید. در وبینار اجرا دارید. در یوتیوب اجرا دارید. پس در سخنرانی های عمومی خودتان را مجری ببینید و اعتماد دیگران را جلب کنید.فکر و وعده ای بزرگ داشته باشید. اول پیامدهای عمل نکردن به گفته هایتان را عنوان کنید. برای تنظیم اجراهایتان از چهارچوب استفاده کنید. تجربه ای بزرگ خلق کنید. از تکنیک های دیگر صنایع بهره ببرید. و از همه مهم تر، از اجرایتان لذت ببرید.

منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *