بیل فورد و اندیشه حمل و نقل بدون ماشین

Bill Frod

بیل فوردِ پسر، عاشق ماشین است. او اولین نفری است که Ford GT جدید، هیولای پرسرعتی که سال دیگر روانه ی بازار می شود را تحویل می گیرد. کمپانی فورد را پدربزرگش هنری در سال 1903 تاسیس کرد و فورد از سال 2001 تا سال 2006 مدیر عاملش بوده است.

بیل که در چند دهه ی اخیر شاهد وابستگی جهان به نوآوری بوده، تصمیم گرفته است شعار هر فرد یک ماشین را تغییر دهد؛ شعاری که کمپانی اتومبیل فورد را به یکی از موفق ترین کمپانی های تاریخ مدرن تبدیل کرد. در جهان در حال توسعه و جوامع شهر نشین مدرن شاهد انفجار جمعیتی هستیم. در این راستا فورد، مدیر عامل فعلی کمپانی در مصاحبه با WIRED گفته است که دیگر اشتباه است که شعار معروف فورد را شعاری مشتری مدار بدانیم.

راه بندان به تنهایی مدتی است در شهرهای نو ظهور و در حال رشد یک مشکل به حساب می آید و ماشین های شخصی تر مشکل را بزرگتر می کنند. به گفته ی فورد، رفاه در زندگی روبه کاهش است. بدترین حالت این است که نتوانید کالاهای پزشکی یا حتی غذا را جابه جا نمایید و اینجاست که مسئله ی حقوق بشر مطرح می شود. فورد می گوید: “تا زمانی که یک مدل کاملا جدید حمل و نقل شهری را پیاده نکنیم، مشکل حل نخواهد شد. احمقانه است که فکر کنید ما می خواهیم دو ماشین دیگر را در هر یک از گاراژهای بمبئی بچپانیم”.

در پیش بینی های فورد اثری از یاس و امید نیست. در چهره اش هیجان موج می زند. وی با اشتیاق از “آزمایشهای حمل ونقل” شرکت در پروژه ی Silicon Valley R&D صحبت می کند که به تازگی راه اندازی شده است. این آزمایشها شامل آزمایش ماشین های کنترلی مجهز به شبکه های 4G، فناوریهای جستجوی جای پارک، و قابلیت کنترل ترموستات نست (NEST) از داخل داشبورد می شود.

“من اطمینان دارم که ما می توانیم رقابت کنیم و به پدیده ای کاملاً متفاوت تبدیل شویم.”

فورد می گوید: “طبیعتاً بیشتر این آزمایشها موفق نخواهد بود.” ولی او بر اهمیت پذیرش شکست تاکید می کند – این یکی از اصول رایج در سیلیکون ولی است –  و متقاعد کردن سهامداران وقت تلف کردن نیست. ” دست روی دست گذاشتن ریسک بزرگتری است.”

استراژی موفق فورد از دیر باز ادغام طولی و تولید خودروهای مقرون به صرفه برای همه ی خریداران بوده است که امروز کارامدی اش را از دست داده است. آیا تولیدکنندگان باید تفکر خودروی شخصی را کنار بگذارند. وی می گوید: قطعا همین طور است. حداقل برای شروع باید از مناطق شهری شروع کرد.

فورد هم اگر آماده ی این تحول نباشد دیگر شرکت ها دست به کار خواهند شد. برخی از هیجان انگیزترین ایده های حمل و نقل از سوی شرکت های نوپایی مانند Uber و ZipCar مطرح شده اند. گوگل  و اپل هم در حال ورود به این صنعت هستند. ظهور پدیده ی خودروهای بی راننده، فناوری ماشینهای متصل، عصر جدید ارتباط خودرو با خودرو، همگی مدل های تجاری نوین را مطرح می کنند. فورد از واژه واقعاً مبهم “جا به جایی”، لزوم آمادگی برای پذیرش پدیده های نوین، پذیرش تحول و شکست استقبال می کند. او می خواهد هدف شرکتش جا به جایی مردم باشد، با خودرو یا هر طریق دیگری.

فورد تصویر دقیقی از آینده ی حمل و نقل ارایه نمی دهد اما جهانی را پیش بینی می کند که تمام مدل های جا به جایی آن با هم در ارتباط هستند. او روزی را تصور می کند که مسیرتان و هزینه و سرعت مورد نظر خود را برای موبایلتان تعریف می کنید و موبایل یک بلیط واحد را صادر می کند که در تمام طول مسیر ترکیبی از ماشین، تاکسی، مترو، اتوبوس، دوچرخه و سگوی (Segway) هر نوع حمل و نقل دیگری را در اختیارتان می گذارد.

آنچه بیشتر باعث نگرانی فورد می شود پایین آمدن جایگاه شرکت خودروسازی فورد و تبدیل شدنش به یک پیمانکار سخت افزاری درجه دو برای شرکت های خلاق تر است. این به معنای بدبین بودنش نیست. فورد می گوید: مطمئنم که با این توان رقابتی می توانیم به پدیده ای کاملا نوین تبدیل شویم.

منبع

ده توصیه مایکل پورت برای سخنرانی عمومی

مایکل پورت

اگر می خواهید دیگران را به فعالیت تشویق کنید، یکی از راه های موثر سخنرانی عمومی است. روی صحنه که می ایستید از جایگاه یک متخصص سخن می گویید. با داشتن این مزیت تنها کاری که باید بکنید این است که دید مردم به جهان را تغییر دهید.

با مایکل پورت، نویسنده پرطرفدار نیویوک تایمز و کتاب برنده بازی باش: از سخنرانی ها و مصاحبه های شغلی تا چگونگی متقاعد کردن مشتریان برای عقد قرارداد، چگونگی رسیدن به رضایت در تمام فعالیت های زندگی مصاحبه ای ترتیب دادم. وی در گفته هایش به ده قانون کلی اشاره کرد که می توانید در سخنرانی های بعدی تان به کار ببرید:

  1. سخنرانی را یک اجرا بدانید
    مجریان ایده های دیگر سخنرانان را نمی ربایند. آنها از سخنرانی یک تجربه ماندگار می سازند. پس خودتان را مجری و سخنرانی هایتان را اجرا بدانید. کاری کنید اجراهایتان مبتنی بر ایده های خود شما و تک باشد. اگر تک نباشید، دوباره دعوت نخواهید شد.
  2. اول حس اعتماد ایجاد کنید
    آیا با سخنرانی برخورد داشته اید که سعی کند در همان ابتدای کلامش تاثیری شگرف بیافریند. تصور کنید در ابتدای صحبت درباره سرمایه گذاری از مخاطبانی که بدهی دارند بخواهید دستانشان را بالا ببرند. مشکل اینجاست که مخاطبانتان شما را نمی شناسند. چگونه انتظار دارید با شما صادق باشند؟توجه داشته باشید که مارتین لوتر کینگ کشیش قبل از اینکه در مقابل همگان مردم را برابر بداند، سعی کرد اعتماد آنها را جلب کند. با همین رویکرد بود که گفت “برای تغییر نگرش مردم به جهان نخست باید اعتمادشان را جلب کرد.”
  3. فکری بزرگ داشته باشید
    افکار بزرگ لزوما تک نیستند. چه گفتن مهم نیست، چگونه گفتن مهم است. روی به اشتراک گذاشتن ایده هایتان و ارتباط با مخاطبانتان متمرکز شوید. اثرگذاری از برقراری ارتباط شروع می شود.
  4. وعده بدهید
    وعده شما پشتیبان افکار شگرف شماست. ایده بزرگ پورت این است که “همه چیز اجراست”. او معمولا به مخاطبانش قول می دهد که از آنها سخنرانان بهتری خواهد ساخت و فورا توجه آنها را جلب می کند. شما هم باید ایده ای بزرگ و وعده ای بزرگ داشته باشید و دیگران را به گفته هایتان علاقه مند سازید.
  5. نابرده رنج گنج میسر نمی شود
    وقتی از مزایای گفته هایتان می گویید، مخاطبان در وحله اول با خود می گویند “فوق العاده ولی غیرممکن است”. پس به جای گفتن از مزایا، از پیامدهای عمل نکردن به گفته هایتان بگویید. آنگاه سراغ فواید ایده هایتان و وعده محقق شدنشان بروید. به این شکل، تمایل دیگران به عملیاتی کردن ایده هایتان بیشتر خواهد شد.
  6. از چهارچوب استفاده کنید
    ساختارهای شفاف گفته هایتان را به شما یادآوری می کنند و کمک می کنند تا دیگران گفته هایتان را درک کنند. در سخنرانی بعدی تان از یکی از پنج ساختار زیر استفاده کنید:
    • چهارچوب عددی: چهارچوبی ساده و انعطاف پذیر است. استفان کاوی در سخنرانی هایش از کتاب پر فروشش هفت عادت انسان های اثرگذار استفاده می کند. وی طبق این چهارچوب اگر شصت دقیقه در اختیار داشت درباره هر هفت عادت حرف می زد و اگر بیست دقیقه در اختیار داشت به گفتن سه نکته اکتفا می کرد.
    • چهارچوب زمانی: روال گام به گامتان باید نظمی مشخص و قابل پیگیری داشته باشد.
    • مسئله و راه حل: مخاطبانتان انتظار دارند مشکلاتشان را حل کنید. برای مثال اگر بگویید بسیاری از مردم از صحبت کردن در برابر دیگران هراس دارند، باید چگونگی غلبه بر این ترس را هم عنوان کنید.
    • شباهت ها و تفاوت ها: اگر دو مفهوم متفاوت دارید از هر دو استفاده کنید. جیم کالینز سخنرانی خوب یا بهترش را با مقایسه مزایا و معایب انجام داد.
    • مدولار: این چهارچوب به ویژه برای کارگاه ها و رویدادهای روز به روز کاربرد دارند. پورت برای بررسی رویدادهای زندگی اش، روز را به سه مدول: ذهنیت های مجری، اصول و کلاس های پیشرفته سخنرانی تقسیم می کند.
  7. تجربه ای بزرگ بیافرینید
    اسکات استراتن، متخصص بازاریابی، روی تجربه آفرینی برای مخاطبان تمرکز دارد و تلاش میکند به دیگران چیزی بیاموزد و لحظات خوشی را برایشان رقم بزند. همچنین سخنرانی تان را لذت بخش کنید تا دیگران فرصت بهتر یادگرفتن داشته باشند.
  8. از اجرایتان لذت ببرید
    برای اینکه برای دیگران لحظاتی خوش خلق کنید اول باید خودتان لذت ببرید.اگر تنها به خودمان توجه کنیم دیگران را از یاد می بریم. ضمنا اشتباه کردن طبیعی است. پورت که یک بار روی صحنه اشتباه کرده و کنار زده شده می گوید: اگر در یاری دادن مخاطبانتان بکوشید، آنها شما را خواهند بخشید.توجهتان به مخاطبانتان باشد. آنها به شما شهامت و اعتماد به نفس می دهند.
  9. از تکنیک های دیگر صنایع هم استفاده کنید
    بیشتر سخنرانان از دیگر سخنرانان تقلید می کنند و در نتیجه شبیه آنها به نظر می رسند. پورت نظر دیگری دارد. او تکنیک های عمل و اجرا را وارد حیطه سخنرانی می کند تا کمک کند خودش باشد.پس سراغ دیگر صنایع بروید و از هر پدیده نوینی که دیدید در سخنرانی هایتان بهره ببرید.
  10. اهمیت سخنرانی های عمومی رو به افزایش است
    با افزایش ارتباطات اینترنتی این سوال پیش می آید که آیا سخنرانی های عمومی از بین خواهند رفت؟ قطعا خیر.اهمیت سخنرانی های عمومی از آن جهت افزایش می یابد که مردم از شما انتظار دارند در تمام فضاها از جمله فضاهای آنلاین فعال باشید. در اسکایپ اجرا دارید. در وبینار اجرا دارید. در یوتیوب اجرا دارید. پس در سخنرانی های عمومی خودتان را مجری ببینید و اعتماد دیگران را جلب کنید.فکر و وعده ای بزرگ داشته باشید. اول پیامدهای عمل نکردن به گفته هایتان را عنوان کنید. برای تنظیم اجراهایتان از چهارچوب استفاده کنید. تجربه ای بزرگ خلق کنید. از تکنیک های دیگر صنایع بهره ببرید. و از همه مهم تر، از اجرایتان لذت ببرید.

منبع